“L’estudi no es mesura pel número de pagines llegides en una nit, ni per la quantitat de llibres llegits en un semestre. Estudiar no és un acta de consumir idees, sinó de crear-les i recrear-les.” (Paulo Freire)

dilluns, 12 de novembre del 2012

PROFESSORS NOVELLS




Avui ha començat l’esperada setmana SAE (setmana d’activitats extraordinàries). I no hi havia res millor que començar amb la Taula rodona dels professors novells. Una Taula en la qual els antics estudiants de magisteri han pogut explicar les seves experiències tant de la Universitat Blanquerna com del món laboral.  



La Maria és una mestra d’educació primària, exactament de 3r i 4rt de primària. Ens ha explicat que va acabar la carrera de magisteri al 2010 quan encara era una diplomatura. Com ja sabeu, avui dia ja no s’estudia diplomatura sinó grau. Ella, just al acabar la carrera, va marxar als Estats Units per ensenyar el castellà i per millorar el seu anglès. A l’any següent, va tornar a Catalunya i va trobar feina molt aviat. Porta dos anys fent substitucions i des de el gener ha començat com interina. Fa classes de medi en anglès, cosa que em sembla molt interessant. Penso que és una altre manera de fer arribar als nens un altre idioma imprescindible avui dia. A més a més, ens ha comentat que també fa classes de matemàtiques, de castellà, etc.

Gràcies a la seva experiència ara sé que si tinc alguna complicació amb la meva classe, puc comptar amb els altres mestres que són veterans i tenen experiència. Puc demanar que m’ajudin si es cau, i fins i tot que m’expliquin les seves estratègies per portar la classe correctament. Aquests consell de ben segur que em servirà quan surti al món laboral. Penso que serà difícil posar tot allò que hem après en pràctica, però si tinc l’ajuda d’altres mestres serà molt més fàcil. Una altra cosa que m’hauré de prendre amb calma són les avaluacions. Ens ha comentat que és difícil avaluar a un nen i que, sovint, ella avalua a l’alça. Però això no pot ser, em de ser honestos i valorar al nen amb la màxima objectivitat possible. Una estratègia que ella utilitza és l’autoavaluació, un sistema que els nens fan per avaluar les seves capacitats.  Per últim ens ha aconsellat que aprofitem les pràctiques al màxim, que li traiem tot el suc possible perquè són el més semblant al món real.


El Daniel va estudiar magisteri i CAFE i actualment és mestre de 5é de primària i alhora esta fent un grau de seminari a la facultat de Blanquerna.

Ens ha volgut explicar les coses que més li han sobtat alhora de treballar com a mestre. Coses que segurament em passaran en un futur pròxim. Segons ell, ser mestre és una professió apassionant. Una professió destinada i dedicada a les persones, això es molt enriquidor. És tracta d’una feina de servei i que requereix una certa generositat. També, es absorbent. Els mestres gasten molta energia en els nens, han d’assolir les necessitats dels seus alumnes i fer tot el possible perquè aprenguin. I es necessita molta implicació. Els bons mestres dediquen molt de temps a preparar les classes perquè els nens progressin més ràpidament. I avui dia són molt poc valorats. És necessita que estiguem ben formats, culturitzats i que tinguem resposta a totes les preguntes que ens fan els alumnes. Els nens estan vius i veuen coses, venen amb la seva informació. Una altra cosa important es vigilar amb el que fem perquè els nens aprenen molt dels professors. I finalment, destacar que aquesta professió és un privilegi perquè ens dona la oportunitat de crear nous ciutadans amb ganes de viure. Segons ell, hem d’aprofitar al màxim el temps a la facultat per poder formar-nos com a bons professors. 





La Laura és mestra però actualment es troba a l’atur. Ha estat treballant durant dos anys a escoles públiques de Sabadell; el Miquel Carreras i la Floresta. I en ambdues escoles ha aprés molt. A la primera escola, es va trobar amb una classe amb molta diversitat d’infants tant de cultures com de capacitats i això la va enriquir molt. I a la segona escola va fer de mestra a l’aula d’educació especial.

Ens ha comentat que és molt important l’ajuda dels mestres de l’escola. També ens ha dit que no podem canviar gaire el sistema educatiu i que hem d’aprendre molt dels veterans. Ens ha recomanat que organitzem molt bé els apunts que ara estem agafant a la facultat perquè en un futur ens serviran si tenim algun dubte alhora de portar la classe. A més a més, ha agraït als seus companys de la universitat i als professors l’ajuda que mai li han negat. Ens ha parlat de la solidaritat entre companys, ajudar-se entre ells pot ser molt útil. 




Finalment el Jordi, mestre de 3r de primària. Però abans de ser-ho, havia estudiat química, hosteleria, entre altres. Fins als 39 anys no va descobrir que la seva vocació era ser mestre i va ser en aquell moment quan va deixar tot per començar a estudiar educació.


Ens ha comentat que avui dia ens em d’adaptar a la societat que viuen els nens, les noves tecnologies. Ens ha advertit que per poder treballar, em de convencer a l’escola, els hi em de demostrar que som molt bons i que per això ens han de contractar. Ens ha confirmat que és molt difícil accedir a l’escola pública i que actualment està exercint com a professor en una escola concertada. Ens ha explicat una anecdota del seu primer dia a la feina, el van gravar a la televisió: un programa de professors novells en el seu primer dia de classe. Ens ha aconsellat que siguem humils ja que ens em d’adaptar al projecte de centre que hi ha establert. Ens em de deixar corregir pels altres mestres per poder millorar. I finalment, em de ser molt actius i honestos. Em de fer el millor que sabem fer, ser autèntics mestres. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada