L’altre dia
vam anar a una conferència molt interessant de Francesco Tonucci (pedagog
italià especialitzat en educació infantil). Va parlar de diversos aspectes que
em van cridar l’atenció i dels quals m’agradaria reflexionar. Estic estudiant
per ser mestre i penso, sovint, en el millor pels alumnes i pel seu
aprenentatge.
Tonucci, va
parlar de la “destrucció” de les aules, el que ens va voler fer
entendre, és que els nens de la mateixa edat no han d’estar en un mateix lloc
(aula). És interessant que els nens es
relacionin amb nens d’altres edats tant petits com grans. Això permet que entre
ells aprenguin coses noves tant cognitives com emocionals. A més a més, dóna la
oportunitat de trobar ajuda i de donar-ne a qui la necessita. Molts professor,
avui dia, pensen que això és una pèrdua de temps pels que van més avançats. Però
aquí s’equivoquen, els nens no només han d’aprendre el que diu el currículum
escolar, sinó també han de reforçar i saber ajudar als altres que ho
necessiten.
Per una
altre banda, va enraonar sobre les aptituds del mestre. Segons ell, no
tothom està preparat per ser mestre. Ser mestre és una professió vocacional i
només aquells que senten el que sent un nen són capaços de fer bé aquesta
professió. Un bon mestre és aquell que s’escolta l’alumne i deixa que aquest
participi i opini. Un bon mestre dóna la oportunitat de què els nens facin la
classe, facin projectes i es motivin per aprendre. És aquell que fa
protagonistes els seus alumnes. Tonucci no consideraria un bon professor aquell
que dóna la llisó i fa que els nens repeteixin el que ell ha dit sense
importar-li si ho han entès o no.
Seguidament,
va discursejar que era el més important per estudiar i ensenyar. Vam entendre
amb una breu explicació, que els nens són gots buits i que poc a poc s’han d’anar
omplint. Aquesta feina l’han de fer els mestres, però, alerta, que els mestres
han de ser conscients de que va abans i que va després. També han de ser
conscients que no poden explicar als nens coses que encara no saben o no tenen
un coneixement exacte del que parlen. Els nens tenen unes etapes que han de
seguir un procés i no es poden avançar. Cada etapa és important pel nen, encara
que no ho sembli. Tonucci remarca molt que els nens han d’experimentar, han d’observar
els canvis per ser conscients del que passa al seu voltant. Han de
relacionar-se amb la natura, estar en harmonia. Els nens han de tenir una
vivència amb la natura, no tan sols aprendre els conceptes d’ella.
Tonucci va perorar un bon temps sobre la
importància del joc. No ens adonem però jugar és un moment molt important
pel desenvolupament del nen, és el moment d’experimentar les coses. És com la
base d’un palau abans de construir. Diguem que un nen no pot construir un
castell sense saber abans que és la sorra. Tonucci diu que l’escola ja es
suficient amb cinc hores, que la resta del dia els nens han d’invertir-lo en
jugar per experimentar i aprendre coses noves. Aquestes experiències els hi
seran de profit per a la vida quotidiana i els hi ensenyaran moltes coses que l’escola
no els hi podrà oferir. Tonucci remarca molt la importància de que el nen
interaccioni amb el món que l’envolta. Aquest joc no es pot acompanyar, ni vigilar, ni controlar, se’ls ha de
deixar sols. Per jugar bé, necessiten pocs jocs i els més econòmics possibles. El
joc al què Tonucci es refereix és aquell tradicional, de tota la vida. No fa referència
als jocs de consoles ni a la televisió.
Ser més flexius dóna un benefici a llarg
termini. Amb aqueta frase Tonucci ens vol dir que no hem d’obligar
als nens a seguir uns deures i uns horaris fixes. Els deures estan posats per a
reforçar. Si un nen no els necessita perquè té un bon nivell, hauria de
prescindir d’ells. I en el cas que els necessites, haurien de ser una bona experiència
pel nen. És a dir, el mestre hauria de motivar al nen a fer-los.
Per una altre banda, Tonucci
diu que els nens haurien de poder arribar a l’escola a l’hora que volguessin. El més
important no és posar una hora per començar sinó fer una bona
escola que agradi als alumnes per cridar la seva atenció i motivar-los a venir
a l’escola. Només d’aquesta manera s’aconseguirà que els nens arribin el més
aviat possible. Proposa
adoptar el punt de vista de l'infant i deixar-lo més lliure, tant a l'escola
com a casa.
Per últim, i
el més important, què significa ser feliç per un nen? El més important
per un nen és ser estimat, escolat i divertir-se. Només els bons mestres són
capaços de donar-los això.
Conferència de Francesco Tonucci a 25 d'octubre del 2012 |
Amb això
deixo aquí la meva reflexió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada