“L’estudi no es mesura pel número de pagines llegides en una nit, ni per la quantitat de llibres llegits en un semestre. Estudiar no és un acta de consumir idees, sinó de crear-les i recrear-les.” (Paulo Freire)

dimarts, 13 de novembre del 2012

ESCOLA ROSER CAPDEVILA

Avui és el segon dia de la SAE i hem anat a visitar una escola de Terrassa, L'Escola Roser Capdevila. 

Fig. 1. Escola Roser Cap de vila. Font: Google



Aquesta escola és nova i pública, només fa set anys que existeix i fins ara només hi ha cursos fins 4rt de primària. Cada curs, però, té dos línies i fins i tot tres.
Durant l’estància a l’escola, ens ha acompanyat la secretaria ja que el director Blai havia marxat d’excursió. La secretaria, molt maca, ens ha dividit la sessió en dues parts.

A la primera part, ens han fet una explicació teòrica sobre la dinàmica de l’escola.

Fig. 2. Diferents ambients.
Font: Lara Pérez
Ens ha parlat del projecte educatiu. L’escola és com una comunitat on els alumnes són els protagonistes. Els alumnes es relacionen amb la natura i amb la societat que els envolta. Treballen diferents aspectes; diàleg en rotllana (converses per fer projectes, arreglar conflictes, etc), hàbits de salut i treball, pati per crear vincles, hort amb els disminuïts (cultiven un hort amb adults discapacitats), fan sortides i excursions, peça de fruita (cada nen porta una peça de fruita per esmorzar i entre els mestres i familiars omplen un bol de macedònia) i finalment el teatre dels divendres (els professors ho fan per als alumnes). Per una altra banda, ens ha parlat dels ambients, sistema d’aprenentatge en grups reduïts. Aquests ambients poden ser: de manipulació, d’art, d’aigua, de fusta, de jocs simbòlics, d’una piscina de boles i de les TIC.






A més a més, fan projectes i plàstica. És una escola que ensenya a partir de projectes i que a partir d’aquests fa arribar als nens els coneixements necessaris. A diferència de la classe teòrica d’abans, els projectes serveixen per motivar als nens aprendre, per fer-los raonar més, per relacionar-los entre ells, per fer-los protagonistes, etc. La plàstica té un paper molt important en els projectes, cada dia tenen coses a fer que estan relacionades amb la plàstica. Els nens no porten bata excepte quan fan plàstica, l’escola no pensa que sigui una peça de roba còmode. També celebren les festes, i preparen murals i objectes que representen cada celebració. Destaquen la importància de la participació de la família. Els pares que poden es comprometen a donar un cop de mà als professors. Sovint, els ajuden a folrar llibres, a tallar la fruita, a fer l’activitat de la piscina de boles, entre altres.


Fig. 3. Creativitat dels alumnes.
Font: Lara Pérez
L’escola ofereix diferents serveis. Aquests serveis són externs a l’escola, com ara; l’assistència pedagògica (tres dilluns al mes hi ha un especialista que atén als nens d’educació especial), l’acollida matinal (els pares que treballen aviat deixen els nens amb aquest servei), el menjador, les activitats extrascolars.

Els nens han de portar a l’escola roba de carrer còmode, roba de recanvi, bata i dos tovallons o pitets. L’horari de l’escola és pel mati de nou a dos quarts d’una i per la tarda de tres a dos quarts de cinc. Els pares paguen una quota anual de 250€ pel material i per les excursions.

A la segona part, ens ha fet un recorregut per l'escola. Hem pogut veure tot el que ens havia exlicat, hem entrat a totes les classes i hem tingut un primer contacte amb els nens. Ha sigut una gran experiència i després de la visita he desitjat acabar la carrera per posar-me a treballar.  



Fig. 4. Frase que defineix l'escola. Font: Lara Pérez





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada