“L’estudi no es mesura pel número de pagines llegides en una nit, ni per la quantitat de llibres llegits en un semestre. Estudiar no és un acta de consumir idees, sinó de crear-les i recrear-les.” (Paulo Freire)

diumenge, 16 de desembre del 2012

DIARI DELS PEDAGOGS


La Maria del Mar Esteve, professora d’antropologia i d’història de l’educació, ens ha fet fer un diari sobre els pedagogs més importants. Aquest diari no tractava de explicar la biografia de cada pedagog sinó de fer una reflexió sobre la metodologia de cada un. L’hem anat fent individualment amb l’ajuda de la professora. La Mar ens ha facilitat informació, vídeos, textos, entre altres. Agraeixo la seva disposició cap a nosaltres.
Ara, faré un breu resum dels pedagogs amb les idees més importants de cada un (sense desenvolupar-los) i finalment, donaré una conclusió sobre el diari.

Jean Jecques Rousseau                           
Rousseau va ser un gran filòsof francès que va voler expressar la situació de l’home en aquella època. L’home no feia el que volia fer. L’home naixia lliure, però en tots costats estava encadenat. La societat coaccionava l’home fins fer-lo oblidar de la seva pròpia naturalesa

Johann Heinrich Pestalozzi  
Pestalozzi va ser un pedagog suís peculiar seguidor de Rousseau. Peculiar perquè va aconseguir ser el “pare” dels seus alumnes, cosa que difícilment es trobava en els altres. La seva pedagogia es basava en crear mètodes educatius didàctics i universals a l’abast de tots els nens, tant rics com pobres. Així, li va donar molta importància a l’educació popular.

Friedrich Fröbel                                
Fröbel va ser un pedagog alemany molt important. La seva pedagogia es basa en Rousseau i Pestalozzi. Ell, però, va fundar els jardins d’infància en els quals es treballava el joc, les cançons, les històries i les manualitats. En aquestes institucions s’atenia als nens desemparats, petites plantes que s’havien de cultivar per poder créixer i desenvolupar-se adequadament.

John Dewey
Dewey va ser un gran psicòleg i pedagog molt important d’EUA. La base de la seva pedagogia era l’educació progressiva. Va ser un dels primers en innovar l’escola nova, un tipus d’escola poc habitual a la seva època però molt comú avui dia.  Es tracta d’una escola democràtica, entesa com un ambient de llibertat que afavoreix l’aprenentatge dels infants. Jo penso que és el millor sistema d’educació ja que el centre d’atenció no és pas el professor sinó l’alumne, l’aprenent.

William Heard Kilpatrick                              
Kilpatrick va ser un pedagog estatunidenc que va col·laborar amb John Dewey i es va involucrar en el moviment pedagògic esdevenint un dels líders. La seva pedagogia es basa en la “metodologia de projectes” que consisteix en treballs en grup per mitjà dels quals els alumnes desenvolupen una sèrie de capacitats.

Maria Montessori                                            
Montessori va ser la primera metgessa i professora universitària. Va fundar la Case  dei Bambini. Va instruir la ciència en la seva pedagogia ja que abans de ser mestre va ser metgessa. La seva pedagogia parla dels materials, de l’ambient i del mestre.

Celestin Freinet   
Freinet va ser un mestre creador d’escola. Va escriure i va exercir de líder d’un moviment renovador. Era un home d’esquerres, marxista. No estava d’acord amb l’escola del seu temps ni tampoc amb la societat. Volia una escola moderna per al poble. Finalment, la va crear ja que va ser ferit a la guerra i necessitava un sistema educatiu en el qual el professor no fos el protagonista. Va llegir sobre Freire, Decroly i Kilpatrick.  

Ovide Decroly                                
Decroly va ser un metge i psicopedagog belga. Estava preocupat per la vida, la humanitat i el nen.  Va treballar amb nens discapacitats i després amb nens “normals”. Va formar part del moviment de l’Escola Nova perquè considerava que el sistema educatiu de les escoles contemporànies era contrari a la forma natural de l’aprenentatge espontani. Va seguir a Rousseau, Herbert, Froebel i Pestalozzi.

Lorenzo Milani   
Milani va ser un sacerdot i escriptor italià. Es va dedicar a l’escola parroquial en la qual va potenciar la llengua i el raonament. Va crear una escola a Barbiana per la situació dels nens en aquell poble. La seva pedagogia es basava en la conscienciació ja que els seus alumnes pertanyien a una classe social no favorable. Els alumnes haurien d’estar treballant i no a l’escola, és per això que Milani es va encarregar de convèncer als pares perquè portessin als nens a la seva escola.  




Alexander Sutherland Neill  
Va ser un pedagog escocès que va fundar l’escola privada “Summerhill” a Anglaterra. Va rebre influencies de Rouuseau qui creia en la bondat innata de l’home. La seva pedagogia no era autoritària ni directiva tot el contrari, els nens tenien llibertat absoluta per fer el que volien. Això si, havien de respectar les llibertats dels altres. Doncs, la llibertat d’un finalitza quan afecta a la llibertat de l’altre.

Paulo Freire                                    
Freire va ser un pedagog brasiler. La seva pedagogia es basava en l’educació alliberadora; educació que allibera l’ésser humà de cadenes per esdevenir autènticament humà. Es va dedicar especialment a l’escola d’adults, volia conscienciar a la gent de la seva dignitat i del seu poder.  

Rosa Sensat i Vilà                                 
Va ser mestre a Barcelona. Va formar part del moviment renovador de l’ensenyament, l’escola nova. El seu ensenyament estava relacionat amb la natura. Al igual que jo, és partidària d’ensenyar als nens les meravelles del món natural; la flora i la fauna.

Artur Martorell  i Bisbal  
Va ser un pedagog barceloní que va utilitzar el mètode de Montessori. No feia emmagatzemar coneixements als seus alumnes sinó que els feia raonar i reflexionar des d’una perspectiva cívica, moral i religiosa amb la finalitat de que els seus alumnes tinguessin criteri propi. Va impulsar una escola catalana i innovadora a Badalona i després a Gràcia. Va qüestionar els fonaments de l’escola tradicional. Els seus alumnes no podien ser éssers inactius, els seus alumnes per poder aprendre havien d’analitzar i experimentar el que sabien. Per això, va proposar fer activitats actives, gràcies a les quals va despertar l’interés i la curiositat dels seus alumnes.





“Ha sigut un plaer, com a futura mestre, poder conèixer tots aquests pedagogs i les metodologies que van utilitzar. Em seran útils i de gran ajuda per quan jo sigui mestre. La gran majoria dels pedagogs m’han agradat. Però, especialment; Pestalozzi per la importància de la afectivitat, Kilpatrick per la metodologia de projectes, Montessori pels materials i els ambients de l’aula i Milani pel tipus d’escola que va crear.”
                        

                      
                                                                                                                        

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada