La
Maria del Mar Esteve, professora d’antropologia i d’història de l’educació, ens
ha fet fer un diari sobre els pedagogs més importants. Aquest diari no tractava
de explicar la biografia de cada pedagog sinó de fer una reflexió sobre la metodologia
de cada un. L’hem anat fent individualment amb l’ajuda de la professora. La Mar
ens ha facilitat informació, vídeos, textos, entre altres. Agraeixo la seva
disposició cap a nosaltres.
Ara,
faré un breu resum dels pedagogs amb les idees més importants de cada un (sense
desenvolupar-los) i finalment, donaré una conclusió sobre el diari.
Jean Jecques
Rousseau
Rousseau va ser un gran filòsof francès que va
voler expressar la situació de l’home en aquella època. L’home no feia el que
volia fer. L’home naixia lliure, però en tots costats estava encadenat. La
societat coaccionava l’home fins fer-lo oblidar de la seva pròpia
naturalesa.
Johann Heinrich
Pestalozzi
Pestalozzi va ser un pedagog suís peculiar seguidor de Rousseau. Peculiar
perquè va aconseguir ser el “pare” dels seus alumnes, cosa que difícilment es
trobava en els altres. La seva pedagogia es basava en crear mètodes educatius
didàctics i universals a l’abast de tots els nens, tant rics com pobres. Així,
li va donar molta importància a l’educació popular.
Friedrich Fröbel
Fröbel
va ser un pedagog alemany molt important. La seva pedagogia es basa en Rousseau
i Pestalozzi. Ell, però, va fundar els jardins d’infància en els quals es
treballava el joc, les cançons, les històries i les manualitats. En aquestes
institucions s’atenia als nens desemparats, petites plantes que s’havien de
cultivar per poder créixer i desenvolupar-se adequadament.
John Dewey
Dewey va
ser un gran psicòleg i pedagog molt important d’EUA. La base de la seva
pedagogia era l’educació progressiva. Va ser un dels primers en innovar
l’escola nova, un tipus d’escola poc habitual a la seva època però molt comú
avui dia. Es tracta d’una escola
democràtica, entesa com un ambient de llibertat que afavoreix l’aprenentatge
dels infants. Jo penso que és el millor sistema d’educació ja que el centre
d’atenció no és pas el professor sinó l’alumne, l’aprenent.
William Heard Kilpatrick
Kilpatrick
va ser un pedagog estatunidenc que va col·laborar amb John Dewey i es va
involucrar en el moviment pedagògic esdevenint un dels líders. La seva
pedagogia es basa en la “metodologia de projectes” que consisteix en treballs
en grup per mitjà dels quals els alumnes desenvolupen una sèrie de capacitats.
Maria Montessori
Montessori va ser la primera metgessa i
professora universitària. Va fundar la Case dei Bambini. Va instruir la ciència en la
seva pedagogia ja que abans de ser mestre va ser metgessa. La seva pedagogia
parla dels materials, de l’ambient i del mestre.
Celestin Freinet
Freinet va
ser un mestre creador d’escola. Va escriure i va exercir de líder d’un moviment
renovador. Era un home d’esquerres, marxista. No estava d’acord amb l’escola
del seu temps ni tampoc amb la societat. Volia una escola moderna per al poble.
Finalment, la va crear ja que va ser ferit a la guerra i necessitava un sistema
educatiu en el qual el professor no fos el protagonista. Va llegir sobre
Freire, Decroly i Kilpatrick.
Ovide Decroly
Decroly va
ser un metge i psicopedagog belga. Estava preocupat per la vida, la humanitat i
el nen. Va treballar amb nens
discapacitats i després amb nens “normals”. Va formar part del moviment de
l’Escola Nova perquè considerava que el sistema educatiu de les escoles
contemporànies era contrari a la forma natural de l’aprenentatge espontani. Va
seguir a Rousseau, Herbert, Froebel i Pestalozzi.
Lorenzo Milani
Milani va ser un sacerdot i escriptor italià.
Es va dedicar a l’escola parroquial en la qual va potenciar la llengua i el
raonament. Va crear una escola a Barbiana per la situació dels nens en aquell
poble. La seva pedagogia es basava en la conscienciació ja que els seus alumnes
pertanyien a una classe social no favorable. Els alumnes haurien d’estar
treballant i no a l’escola, és per això que Milani es va encarregar de
convèncer als pares perquè portessin als nens a la seva escola.
Alexander Sutherland Neill
Va ser
un pedagog escocès que va fundar l’escola privada “Summerhill” a Anglaterra. Va
rebre influencies de Rouuseau qui creia en la bondat innata de l’home. La seva
pedagogia no era autoritària ni directiva tot el contrari, els nens tenien
llibertat absoluta per fer el que volien. Això si, havien de respectar les
llibertats dels altres. Doncs, la llibertat d’un finalitza quan afecta a la
llibertat de l’altre.
Paulo Freire
Freire va ser un pedagog brasiler. La seva
pedagogia es basava en l’educació alliberadora; educació que allibera l’ésser
humà de cadenes per esdevenir autènticament humà. Es va dedicar especialment a
l’escola d’adults, volia conscienciar a la gent de la seva dignitat i del seu
poder.
Rosa Sensat i Vilà
Va ser mestre a Barcelona. Va formar part del
moviment renovador de l’ensenyament, l’escola nova. El seu ensenyament estava
relacionat amb la natura. Al igual que jo, és partidària d’ensenyar als nens
les meravelles del món natural; la flora i la fauna.
Artur Martorell i Bisbal
Va ser un pedagog barceloní que va utilitzar
el mètode de Montessori. No feia emmagatzemar coneixements als seus alumnes
sinó que els feia raonar i reflexionar des d’una perspectiva cívica, moral i
religiosa amb la finalitat de que els seus alumnes tinguessin criteri propi. Va
impulsar una escola catalana i innovadora a Badalona i després a Gràcia. Va
qüestionar els fonaments de l’escola tradicional. Els seus alumnes no podien
ser éssers inactius, els seus alumnes per poder aprendre havien d’analitzar i
experimentar el que sabien. Per això, va proposar fer activitats actives,
gràcies a les quals va despertar l’interés i la curiositat dels seus alumnes.
“Ha sigut un plaer, com a futura mestre, poder conèixer tots aquests
pedagogs i les metodologies que van utilitzar. Em seran útils i de gran ajuda per
quan jo sigui mestre. La gran majoria dels pedagogs m’han agradat. Però, especialment;
Pestalozzi per la importància de la afectivitat, Kilpatrick per la metodologia
de projectes, Montessori pels materials i els ambients de l’aula i Milani pel
tipus d’escola que va crear.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada